مبینا نعمت زاده بانوی ۱۹ ساله ایرانی با دستیابی به مدال برنز المپیک پاریس ۲۰۲۴ توانست در تاریخ تکواندوی ایران سرافراز باشد.

بانوی ایرانی بر سکوی افتخار جهانی/ از مبینا نعمت‌زاده چه می‌دانید؟

مبینا نعمت‌زاده که اولین المپیک خود را تجربه می‌کند، در دیدار رده‌بندی برابر دنیا ابوطالب از عربستان قرار گرفت و با نتیجه ۲ بر صفر این حریف را شکست داد تا به یک مدال برنز تاریخی برسد.

او دومین بانوی مدال اور ایران در تاریخ المپیک بعد از کیمیا علیزاده که در المپیک ۲۰۱۶ ریو به مدال برنز دست یافته بود را فاتح شد. نعمت‌زاده پیش از این مبارزه نیز در دو مسابقه اول خود مقابل حریفانی از لسوتو و اسپانیا به پیروزی دست یافته بود و در نیمه نهایی برابر حریفی از چین شکست خورد. 

سرمشق ورزشی مبینا نعمت زاده برای جوانان

«مبینا نعمت‌زاده» متولد اردیبهشت ۱۳۸۴ در شهر تهران است. این ملی‌پوش ۱۹ ساله تکواندو ایران در وزن منهای ۴۹ کیلوگرم و در مبارزه با دنیا ابوطالب از عربستان در دو راند به پیروزی رسید. پیشینه ی این کسب افتخار بزرگ برمیگردد به زمانی که وی شش سال داشت و تکواندو را شروع کرد و در رده خردسالان عضو تیم نونهالان تهران شد که در همان حول و حوش حدودا یک سال بعد به مسابقات کشوری روانه شد؛ علی رغم اینکه حریفانش همه از او بزرگ تر بودند اما او مدال طلا را از آن خود کرد و به همه نشان داد او استعداد نهفته در رشته تکواندو است.

او در سن ۱۰ سالگی به تیم ملی دعوت شد تا جهان را با رکوردش به حیرت در آورد استعداد او آنقدر زیاد بود که وی نخستین مدال بین المللی خود را در رقابت‌های تکواندو نونهالان قهرمانی جهان ویتنام ۲۰۱۷ کسب کرد. او همچنین دو سال بعد در مسابقات تکواندو نونهالان قهرمانی آسیا اردن ۲۰۱۹ طلا گرفت. در آن سالها مبینا پی در پی در رده نوجوان مدال کسب میکرد؛  همینطور که در رقابت های اسیایی ویتنام و رقابت های جهانی بلغارستان۲۰۲۲ طلا گرفت و همچنین در قهرمانی آسیا کره جنوبی ۲۰۲۲ نقره گرفت و در جام باشگاه های آسیا در تهران ۲۰۲۲ مدال طلا را نیز کسب کرد.

این ورزشکار جوان در بازی‌های آسیایی هانگژو ۲۰۲۲ نیز مدال برنز را کسب کرده و همین موفقیت باعث شد که ما یک افتخار آفرین دیگر بعداز کیمیا علیزاده و ناهید کیانی در بین بانوان تکواندو کار ایرانی داشته باشیم.

نهمت‌زاده میخواست در سن ۱۹ سالگی اولین المپیک زندگی اش را تجربه کند. او برای حضور در المپیک پاریس با توجه به رقیبان سرسختی که در مسابقات جایزه بزرگ داشت، برای کسب سهمیه تا شروع مسابقات چین صبر کرد تا خیلی زود در ۱۹ سالگی اولین المپیک زندگی‌اش را تجربه کند. در دور نخست مقابل نماینده لسوتو که در قاره آفریقا مدال‌های رنگارنگ زیادی را کسب کرده بود، عملکرد بی‌نظیر داشت اما خودش هم از حساسیت بالای مراحل یک چهارم نهایی و نیمه نهایی آگاه بود. 

مبینا نعمت زاده بعد از این برد شیرین گفته است: «جید جونز» انگلیسی که دو مدال طلای المپیک در کارنامه اش دارد و تلاش و پشتکارش زیاد است. من از جونز آموختم که با هر باخت نباید ناامید و با هر برد هم نباید مغرور شد. هدف اصلی ام در تکواندو ، حضور در المپیک ۲۰۲۴ پاریس است و هدف کوتاه مدتم کسب مقام اول جهان در رده جوانان است که برایش به طور جدی و سخت تلاش می کنم.

موافقت دانشگاه تهران با درخواست بانوی سرافراز ایرانی

او ۱۹ سال دارد و اکنون کاری را انجام داده که پیش از این تکواندوکاران زیادی در تاریخ ایران جز سرآمدان این رشته انجام نداده بودند ولی المپیک پاریس همان لحظه بزنگاهی است که می‌تواند به مردم ایران امید دهد تا ۴ سال بعد، در دل المپیک لس‌انجلس ۲۰۲۸، این بار برای مدال طلای مبینا از جا برخیزند و او را تشویق کنند.

بی شک این ورزشکار جوان تا امروز با سختی و تلاش بسیار به این مرحله رسیده است و از این پس نیاز به حمایت‌های ویژه ای هم دارد. همانند درخواستش از رئیس جمهور که خواسته بود او را در دانشگاه قبول کنند چون به خاطر المپیک نتوانسته کنکور بدهد. 

خبر خوب دیگری که بعد از این مدال زیبا به گوشمان رسید؛ خبر موافقت رییس دانشگاه تهران مبنی بر پذیرش بدون کنکور این فرزند متعهد و اخلاق‌مدار ایران بود.

حال پس از بررسی لازم از نظر مقررات آموزشی وزارت علوم برای پذیرش بدون کنکور مدال‌آوران، پذیرش بدون کنکور این افتخار تکواندوی ایران را بدون قید و شرط انجام شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.